Leer en ontdek

De AVG is ook wel bekend onder de Engelse naam: General Data Protection Regulation (GDPR).

Per 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Dat betekent dat er vanaf die datum dezelfde privacywetgeving geldt in de hele Europese Unie (EU). De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) geldt dan niet meer. Wat betekent dit voor uw DigitaleFactuur account?



Heeft DigitaleFactuur een verwerkersovereenkomst met mij?
Vanaf 25 mei 2018 is op iedere overeenkomst met DigitaleFactuur een verwerkersovereenkomst van toepassing. Bestaande klanten worden hier eenmalig op gewezen bij het inloggen en voor nieuwe klanten is de verwerkersovereenkomst geïntegreerd in de algemene voorwaarden.


Ik wil een klant verwijderen, maar er zijn nog facturen aan deze klant gekoppeld terwijl er een bewaarplicht bestaat. Wat moet ik doen?
U bent wettelijk verplicht om de facturen in de vorm waarin u ze hebt verstuurd of ontvangen te bewaren. U bewaart de facturen 7 jaar. Facturen over onroerende zaken bewaart u 10 jaar. De facturen dient u gedurende deze periode te bewaren, u kunt de klantgegevens wel verwijderen uit bijvoorbeeld uw mailinglijsten, helpdesk software en/of crm-systeem.


Waar kan ik een privacyverklaring vinden in DigitaleFactuur?
De privacyverklaring kunt u vinden op onze website. Hierin staat welke persoonsgegevens wij verwerken en met welk doel wij dit doen.


Hoe worden de gegevens van mijn klanten beveiligd?
De gegevens worden op een beveiligde server opgeslagen. Tevens zijn de gegevens encrypted waardoor deze enkel en alleen voor u bereikbaar en te lezen zijn. Daarnaast voeren wij regelmatig veiligheidstesten uit om onze systemen te testen.


Ik heb een Free abonnement, hoe kan ik mijn privacyverklaring meesturen? En moet ik deze meesturen?
U hoeft uw privacyverklaring niet met iedere factuur mee te sturen. Het is voldoende om deze op uw website te plaatsen zodat uw klanten deze te allen tijde kunnen raadplegen.


Waar vind ik mijn persoonsgegevens binnen Digitale Factuur?
Deze kunt u vinden onder uw account informatie. In onze privacy statement staat hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.


Kan ik alle data in 1 keer toegestuurd krijgen (dataportabiliteit)?
Indien u een schriftelijk verzoek indient dan kunnen wij u een overzicht toesturen met daarin alle data waarin uw persoonsgegevens verwerkt zijn.


Wanneer moeten de persoonsgegevens weer verwijdert zijn? Hoe gaat dat bij Digitale Factuur?
Wij bewaren persoonsgegevens zo lang als noodzakelijk voor onze dienstverlening. Afhankelijk van de gegevens kan deze periode variëren. Indien bewaring van de persoonsgegevens niet meer noodzakelijk is zullen deze verwijderd worden.


Welke andere mensen hebben toegang tot de gegevens en waarom?
Binnen onze organisatie hebben enkel (support)medewerkers tot uw data indien dit noodzakelijk is voor de dienstverlening aan u. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn indien u een vraag of verzoek heeft en daar onze support afdeling voor raadpleegt. De overige medewerkers hebben geen toegang tot uw data.


Is er een procedure voor datalekken?
Datalekken worden direct gemeld bij de betrokkene. Er wordt een impactanalyse gemaakt en afhankelijk daarvan worden verdere acties ondernomen. Indien verplicht worden datalekken gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Is er nog iets onduidelijk? Stuur een ticket naar ons support-team op support@digitalefactuur.nl